AGF og Jyllands-Posten i nyt samarbejde

Af: SHC / Foto: JP.dk - 25. november 2019, kl. 13:46

AGF og Jyllands-Posten indleder fra årsskiftet et nyt samarbejde.

For 140 år siden skrev Morgenavisen Jyllands-Posten første gang om en gymnastikforening i Aarhus ved navn AGF. Dengang så teksten sådan her ud, da avisen fortalte om den første generalforsamling i AGF.

"Som vi forleden havde meddelt, er der nyligt i Aarhus oprettet en Gymnastikforening. Denne har nu konstitueret sig som "Aarhus Gymnastikforening", idet man på en i Søndags afholdt Generalforsamling har vedtaget Love, der giver foreningen en noget mere udvidet karakter, end vistnok fra først påtænkt", lød det i avisen tirsdag 28. september 1880. 

Ny guldpartner
140 år efter lever både avisen og gymnastikforeningen stadig i bedste velgående. Og nu tager de to hul på et nyt kommercielt sponsorsamarbejde efter mediehuset netop har tiltrådt en aftale som ny såkaldt Guldpartner, som er det næsthøjeste sponsorniveau i AGF.

- Jyllands-Posten er jo en landsdækkende avis - og ikke en lokalavis. Men Aarhus er vores helt naturlige hjemstavn. Hvis man som vi, gerne vil beskæftige sig med, det der optager århusianerne, så kan man simpelthen ikke se forbi AGF - eller de øvrige store kulturinstitutioner i byen. Derfor er et kommercielt samarbejde og en interesse i institutionernes ve og vel helt naturlig for Jyllands-Posten - ikke mindst i vores sektion, JP Aarhus, siger Jacob Nybroe, der er ansvarshavende chefredaktør for Jyllands-Posten.

Jyllandsposten _540_1

Et nyt samarbejde med AGF betyder til gengæld ikke, at Jyllands-Posten kommer til at dække AGF ukritisk eller på andre måder gå på kompromis med den journalistiske uafhængighed, som er helt central for avisens troværdighed. 

- Vi kommer til at dække AGF på samme måde i morgen, som vi gjorde det i går; kvalificeret, interesseret og også kritisk, når der er grund til det. Vi skriver altid de historier, der er væsentlige for vores læsere - det laver denne aftale naturligvis ikke om på, understreger Jacob Nybroe. 

Samarbejde giver muligheder 
Det nye samarbejde med AGF begynder kort tid før Jyllands-Posten i slutningen af februar næste år rykker sit hovedkvarter fra Viby ind i hjertet af Aarhus, når avisen åbner et helt nyt mediehus ved havnen i Aarhus.

- Samarbejdet mellem AGF og Jyllands-Postens giver vores nye hus på havnen helt nye muligheder for at bringe vores læsere tættere på både træner og spillere i byens klub. Det vender vi tilbage til, siger Jacob Nybroe uden at afsløre de konkrete planer.

- Jyllands Posten er en stor velkendt virksomhed med historiske rødder i Aarhus og et stærkt nationalt brand. Og vi glæder os over, at endnu en stor virksomhed med hovedsæde i Aarhus ser muligheder i et samarbejde med os - det er en bekræftelse på, at vores brand og platform er attraktive for mange forskellige samarbejdspartnere, og vi byder Jyllands-Posten varmt velkommen som ny guldpartner i AGF og vi glæder os meget til at tage hul på samarbejdet, siger adm. direktør i AGF, Jacob Nielsen om det nye samarbejde. 

Aftalen mellem AGF og Jyllands-Posten gælder i første omgang i tre år og træder i kraft den 1. januar 2020.

Hør mere om samarbejdet her: 

Nyheder


SØG I ARKIVET

Søg i arkivet