AGF med ny bæredygtig ambition

AF: Af: SHC / Foto: Getty Images og AGF - 11. maj 2020

Skal en fodboldklub bidrage til en bæredygtig fremtid, hvor vi tager livtag med fremtidens klimaudfordringer?

Skal en fodboldklub bidrage til en bæredygtig fremtid, hvor vi tager livtag med fremtidens klimaudfordringer?

Ja, mener vi i AGF, hvor vi netop har har taget hul på en ny vision for bæredygtighed med oprettelsen af en ny chefstilling, der skal sikre udfoldelsen af en ny ambitiøs strategi, som skal gøre AGF og Ceres Park & Arena mere klimavenlig og bæredygtig.  

- Vi tager nu hul på en ny ambitiøs bæredygtigheds-strategi, hvor første skridt er oprettelsen af en ny stilling med ansvar for at rulle vores vision ud over hele koncernen. Vedkommende skal også medvirke til, at vi får et bæredygtigt perspektiv på fremtidens relevante partnerskaber, og at vi kan bidrage til, at det kommende nye fodboldstadion i Aarhus bliver så bæredygtigt og klimavenligt som muligt. Så på trods af, at vi er i en svær tid med mange andre udfordringer, så er det her en langsigtet plan, som vi sætter i søen nu, fortæller adm. direktør i AGF A/S, Jacob Nielsen,   

Profil i spidsen  
Til at stå i spidsen for den nye strategi har AGF ansat Anne Jensen, der tidligere har været en del af ledelsen hos NorthSide og Tinderbox festivalerne, hvor hun har stået i spidsen for NorthSides banebrydende bæredygtighedsstrategi. 

Senest har Anne Jensen arbejdet i Tyskland hos den internationale festival- og koncertarrangør FKP Scorpio med ansvar for brandudvikling. Hun kommer dermed tilbage til Aarhus med stor erfaring inden for bæredygtighed i oplevelsesøkonomien. 

Anne Jensen 1

- Jeg glæder mig til - sammen med resten af AGF, samarbejdspartnere, fans og byen - at være med til at vise, at man som fodboldklub også kan påvirke samfundet i en mere bæredygtig retning - hvis man har modet, og det har AGF. I dag er der ingen vej udenom en bæredygtighed, der omfavner både den sociale, miljømæssige og økonomiske bundlinje, siger Anne Jensen, der har måttet vente lidt på at blive præsenteret i sit nye job, da Corona-krisen satte en kæp i hjulet på AGF's nye planer.  

Forsinket på grund af Corona  
Det strategiske arbejde med AGF's nye bæredygtige visioner startede således i efteråret sidste år, og Anne Jensen blev rekrutteret i februar, hvor hun startede arbejdet med at konkretisere visionen og udarbejde planer for realiseringen. Men få dage inden Anne Jensen og den nye vision skulle præsenteres, blev samfundet lukket ned på grund af Corona - herunder også AGF.

Men nu er Anne Jensen igen klar til at tage fat på arbejdet og udfolde AGF's vision om bæredygtighed i konkrete projekter hen over de kommende år.   

- Det gælder om at tage et skridt ad gangen og ikke gabe over for meget i begyndelsen. Arbejdet med bæredygtighed skal altid være relevant og gå hånd i hånd med sporten og det kommercielle - ellers lykkes det ikke at komme i gang. Men det er vigtigt, at vi i AGF tager stilling og ikke mindst et ansvar for at forsøge at gøre en forskel. Så vi går nu de første skridt og så vil vi blive klogere på området og afklare, hvilke næste skridt, vi så kan tage, siger Anne Jensen, der i AGF får titel af chef for branding og bæredygtighed.

Anne Jensen 2

(Anne Jensen, ny chef for branding og bæredygtighed i AGF)

Fakta:

En bæredygtig vision fra AGF

AGF præsenterer i dag en overordnet vision for miljøansvar og bære-dygtighed. AGF betyder noget for rigtig mange mennesker og dermed følger også et stort ansvar. Det er det ansvar, vi nu også ønsker at tage i forhold til miljø og bæredygtighed. Vi synes, det giver mening at bruge vores plads i Aarhus til at vise en mere bæredygtig vej, inspirere og informere, så flere får viden på området og måske vil begynde at overveje, hvilke ændringer de selv kan foretage.

Vi er udmærket klar over, at det at nedbringe vores eget klimaaftryk ikke ændrer alverden i sig selv, men vi ønsker at sende et signal om, at alle kan gøre noget. Vi tager de skridt, vi kan tage først, og så vil vi blive klogere på området og afklare, hvilke næste skridt vi skal tage. Det er sådan vi kommer til at gribe det an.

Skærmbillede 2020-05-05 Kl . 18.18.29

Vi har indtil videre følgende fokusområder:

Affaldssortering / Ressourcer
Når det igen bliver muligt at invitere publikum på Ceres Park & Arena sættes der turbo på vores affaldssortering i samarbejde med vores partnere på området. Vi har tiltro til, at vores fans er med på udfordringen, for det er ikke meget anderledes end, hvad man allerede gør derhjemme. Så sammen kan vi sikre, at mere af vores affald kan genanvendes og blive til nye materialer.

Vi vil også sætte arbejdet for at undgå madspild mere i system. Under Corona-krisen har vi blandt andet kunnet donere produkter til Wefood til fordel for Folkekirkens Nødhjælp.

DSC03962 (1)

Energi
At drive Ceres Park & Arena - der holder åbent for hundredtusindvis af brugere og foreninger, en række virksomheder og tusindvis af fans og gæster året rundt - sætter et stort aftryk på miljøet - alene i energiforbruget. Ceres Park har tillige en lang række strukturelle egenskaber, der giver udfordringer både i form af højt strømforbrug og begrænsede muligheder for at energioptimere bygningerne. Så indtil det kommende, nye stadion står klar vil vi undersøge mulighederne for udskiftning til LED, automatisering af strømforbrug- og tilpasning, samt energi fra vedvarende kilder - til både Ceres Park og Ceres Arena. På sigt skal AGF drives af 100% vedvarende energi.

Getty Images -1020824684

Nyt stadion
Udover at se kritisk på energiforbruget på vores nuværende hjemmebane og på Ceres Arena vil vi aktivt være med i udviklingen af byens kommende nye stadion, og sikre, at det ikke blot på det sportslige område, men også i forhold til bæredygtighed bliver et stadion vi kan være stolte af. Vores ambition er, at Aarhus' nye fodboldstadion skal være et af de mest bæredygtige i Skandinavien - hvis ikke dét mest bæredygtige. Den ambition går også hånd i hånd med Aarhus Kommunes klimastrategi. 

Skærmbillede 2020-05-06 Kl . 14.51.42

Transport
Vi ønsker at nedbringe CO2-aftrykket i forbindelse med vores kampe og events. Derfor skal flere gå eller cykle til fodboldkampe og events. Hvis man ikke bor i gåafstand til Ceres Park & Arena vil vi opfordre til, at man tager offentlig transport eller benytter delebiler. Derfor arbejder vi for at stille de mest attraktive parkeringspladser til rådighed for cykler, samt dele- og elbiler, og med forskellige tiltag sikre, at det bliver nemt og attraktivt at komme til og fra Ceres Park & Arena.

Cyklist -ceres -park -070517-39

Mad & Drikke / Indkøb
Når vi køber og sælger fødevarer, er vi opmærksomme på, at vi skal levere kvalitet. Vi vil vælge ansvarlige leverandører, som har styr på produktionskæden og som kan garantere, at varerne er fremstillet på forsvarlig vis. Vi går i gang med at udarbejde en "Code of Conduct" som vil kunne hjælpe os ift. til- og evt. fravalg af leverandører, så de kan leve op til vores forventninger.

Livet -omkring -ceres -park -070517-50

Regnskab
AGF udgiver allerede et årligt socialt regnskab, hvor vi redegør for vores sociale arbejde og vores CSR-aktiviteter. Dette regnskab kommer i fremtiden til også at indeholde et bæredygtigheds-regnskab, hvor vi redegør for vores aktiviteter, initiativer og resultater, så vi både holder os selv ansvarlige for vores arbejde og synliggør processen for vores omgivelser.

Skaermbillede -2020-02-12-kl -125306_500x 714.jpg

Inddragelse
Vi ønsker at inddrage så mange som muligt i det kommende arbejde. Fans, publikum, sponsorer samarbejdspartnere, frivillige og andre vil blive inviteret med i arbejdet, og vi opfordrer til at bidrage med opbakning under hjemmekampe og events, men også gerne med forslag og idéer.  Alle tanker og forslag kan sendes til AGF's nye chef for branding og bæredygtighed, Anne Jensen, på aj@agf-as.dk.

Stemningspic -040318-052

Koncernpartnere

+