Skal en fodboldklub bidrage til en bæredygtig fremtid, hvor vi tager livtag med fremtidens klimaudfordringer?
Ja, mener vi i AGF, hvor vi netop har
har taget hul på en ny vision for bæredygtighed
med oprettelsen af en ny chefstilling, der skal
sikre udfoldelsen af en ny ambitiøs
strategi, som skal gøre AGF og Ceres Park &
Arena mere klimavenlig og bæredygtig.
- Vi tager nu hul på en ny ambitiøs
bæredygtigheds-strategi, hvor første skridt er oprettelsen af
en ny stilling med ansvar for at rulle vores vision ud over
hele koncernen. Vedkommende skal også medvirke til, at vi
får et bæredygtigt perspektiv på fremtidens
relevante partnerskaber, og at vi kan bidrage til, at
det kommende nye fodboldstadion i Aarhus bliver så
bæredygtigt og klimavenligt som muligt. Så på trods af, at vi
er i en svær tid med mange andre udfordringer, så er det her en
langsigtet plan, som vi sætter i
søen nu, fortæller adm. direktør i AGF A/S, Jacob
Nielsen,
Profil i spidsen
Til at stå i spidsen for den nye strategi har AGF ansat Anne
Jensen, der tidligere har været en del af
ledelsen hos NorthSide og Tinderbox
festivalerne, hvor hun har stået i spidsen
for NorthSides banebrydende
bæredygtighedsstrategi.
Senest har Anne Jensen arbejdet i Tyskland hos
den internationale festival- og
koncertarrangør FKP Scorpio med ansvar for
brandudvikling. Hun kommer dermed tilbage til Aarhus med
stor erfaring inden for bæredygtighed i
oplevelsesøkonomien.
- Jeg glæder mig til - sammen med resten af AGF,
samarbejdspartnere, fans og byen - at være med til at
vise, at man som fodboldklub også kan påvirke samfundet i en mere
bæredygtig retning - hvis man har modet, og det har AGF.
I dag er der ingen vej udenom en bæredygtighed, der
omfavner både den sociale, miljømæssige og økonomiske
bundlinje, siger Anne Jensen, der har måttet vente lidt på
at blive præsenteret i sit nye job, da Corona-krisen
satte en kæp i hjulet på AGF's nye planer.
Forsinket på grund af Corona
Det strategiske arbejde med AGF's nye bæredygtige
visioner startede således i efteråret sidste år, og
Anne Jensen blev rekrutteret i februar, hvor hun startede arbejdet
med at konkretisere visionen og udarbejde planer for
realiseringen. Men få dage inden Anne Jensen og den
nye vision skulle præsenteres, blev samfundet lukket ned på grund
af Corona - herunder også AGF.
Men nu er Anne Jensen igen klar til at tage fat på
arbejdet og udfolde AGF's vision om bæredygtighed i
konkrete projekter hen over de kommende år.
- Det gælder om at tage et skridt ad gangen og ikke gabe over for
meget i begyndelsen. Arbejdet med
bæredygtighed skal altid være relevant og gå hånd i
hånd med sporten og det kommercielle - ellers lykkes det ikke
at komme i gang. Men det er vigtigt, at vi i AGF tager
stilling og ikke mindst et ansvar for at forsøge at gøre en
forskel. Så vi går nu de første skridt og
så vil vi blive klogere på området og afklare, hvilke næste skridt,
vi så kan tage, siger Anne Jensen, der i AGF får titel
af chef for branding og bæredygtighed.
(Anne Jensen, ny chef for branding og bæredygtighed i AGF)
Fakta:
En bæredygtig vision fra AGF
AGF præsenterer i dag en overordnet vision for miljøansvar og
bære-dygtighed. AGF betyder noget for rigtig mange mennesker og
dermed følger også et stort ansvar. Det er det ansvar, vi nu også
ønsker at tage i forhold til miljø og bæredygtighed. Vi synes, det
giver mening at bruge vores plads i Aarhus til at vise en mere
bæredygtig vej, inspirere og informere, så flere får viden på
området og måske vil begynde at overveje, hvilke ændringer de selv
kan foretage.
Vi er udmærket klar over, at det at nedbringe vores eget
klimaaftryk ikke ændrer alverden i sig selv, men vi ønsker at sende
et signal om, at alle kan gøre noget. Vi tager de skridt, vi kan
tage først, og så vil vi blive klogere på området og afklare,
hvilke næste skridt vi skal tage. Det er sådan vi kommer til at
gribe det an.
Vi har indtil videre følgende fokusområder:
Affaldssortering / Ressourcer
Når det igen bliver muligt at invitere publikum på Ceres
Park & Arena sættes der turbo på vores affaldssortering i
samarbejde med vores partnere på området. Vi har tiltro til, at
vores fans er med på udfordringen, for det er ikke meget anderledes
end, hvad man allerede gør derhjemme. Så sammen kan vi sikre, at
mere af vores affald kan genanvendes og blive til nye
materialer.
Vi vil også sætte arbejdet for at undgå madspild mere i system.
Under Corona-krisen har vi blandt andet kunnet donere produkter til
Wefood til fordel for Folkekirkens Nødhjælp.
Energi
At drive Ceres Park & Arena - der holder åbent for
hundredtusindvis af brugere og foreninger, en række virksomheder og
tusindvis af fans og gæster året rundt - sætter et stort aftryk på
miljøet - alene i energiforbruget. Ceres Park har tillige en lang
række strukturelle egenskaber, der giver udfordringer både i form
af højt strømforbrug og begrænsede muligheder for at energioptimere
bygningerne. Så indtil det kommende, nye stadion står klar vil vi
undersøge mulighederne for udskiftning til LED, automatisering
af strømforbrug- og tilpasning, samt energi fra vedvarende kilder -
til både Ceres Park og Ceres Arena. På sigt skal AGF drives af 100%
vedvarende energi.
Nyt stadion
Udover at se kritisk på energiforbruget på vores
nuværende hjemmebane og på Ceres Arena vil vi aktivt være med i
udviklingen af byens kommende nye stadion, og sikre, at det ikke
blot på det sportslige område, men også i forhold til bæredygtighed
bliver et stadion vi kan være stolte af. Vores ambition er, at
Aarhus' nye fodboldstadion skal være et af de mest bæredygtige i
Skandinavien - hvis ikke dét mest bæredygtige. Den ambition går
også hånd i hånd med Aarhus Kommunes klimastrategi.
Transport
Vi ønsker at nedbringe CO2-aftrykket i forbindelse med
vores kampe og events. Derfor skal flere gå eller cykle til
fodboldkampe og events. Hvis man ikke bor i gåafstand til Ceres
Park & Arena vil vi opfordre til, at man tager offentlig
transport eller benytter delebiler. Derfor arbejder vi for at
stille de mest attraktive parkeringspladser til rådighed for
cykler, samt dele- og elbiler, og med forskellige tiltag sikre, at
det bliver nemt og attraktivt at komme til og fra Ceres Park &
Arena.
Mad & Drikke / Indkøb
Når vi køber og sælger fødevarer, er vi opmærksomme på,
at vi skal levere kvalitet. Vi vil vælge ansvarlige leverandører,
som har styr på produktionskæden og som kan garantere, at varerne
er fremstillet på forsvarlig vis. Vi går i gang med at udarbejde en
"Code of Conduct" som vil kunne hjælpe os ift. til- og evt. fravalg
af leverandører, så de kan leve op til vores forventninger.
Regnskab
AGF udgiver allerede et årligt socialt regnskab, hvor vi
redegør for vores sociale arbejde og vores CSR-aktiviteter. Dette
regnskab kommer i fremtiden til også at indeholde et
bæredygtigheds-regnskab, hvor vi redegør for vores aktiviteter,
initiativer og resultater, så vi både holder os selv ansvarlige for
vores arbejde og synliggør processen for vores omgivelser.
Inddragelse
Vi ønsker at inddrage så mange som muligt i det kommende arbejde.
Fans, publikum, sponsorer samarbejdspartnere, frivillige og andre
vil blive inviteret med i arbejdet, og vi opfordrer til at bidrage
med opbakning under hjemmekampe og events, men også gerne med
forslag og idéer. Alle tanker og forslag kan sendes til AGF's
nye chef for branding og bæredygtighed, Anne Jensen, på aj@agf-as.dk.